Duurzaam met LNG-trucks
Daarmee wordt de hele keten betrokken in het project, dat in nauwe samenwerking is opgezet met FloraHolland, Volvo Truck Nederland en Volvo Trucks-dealer WD-Trucks. Voor het project is subsidie gegeven door AgentschapNL in het kader van het programma Truck van de Toekomst. Vanochtend werd de overeenkomst voor de dealer op Ecomobiel in Ahoy Rotterdam officieel getekend. De ondertekening vond plaats in bijzijn van Minister Schultz van Haegen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zowel de veiling als de transporteurs hechten veel waarde aan het inzetten van duurzame en innovatieve transportoplossingen. De combinatie van (bio)LNG en diesel is, doordat het mogelijk is de hele keten te gebruiken en daarmee zelf aan de basis te staan van de brandstof, een belangrijke stap. Het uit afval verkregen vloeibaar biogas levert optimale energie per kilo op en heeft veel minder CO2-uitstoot dan fossiele brandstoffen. Ab van Marrewijk van Wematrans: "Met de twaalf (bio)-LNG trucks willen we ervaring opdoen met de technologie. Bij goed resultaat hebben we een optie op nog eens acht trucks." Eric de Winter van De Winter Logistics verklaart: "Het in gebruik nemen van deze trucks is voor ons een logische vervolgstap op het behalen van de Lean & Green award." De Lean & Green award wordt uitgereikt door het Connektprogramma Duurzame Logistiek aan bedrijven met het voornemen binnen nu en vijf jaar minimaal 20 procent CO2-uitstoot te realiseren.
Volvo FM Methaan-Diesel als LZV
Bernard Piet, manager sierteelttransport FloraHolland: "Het is een eerste stap. Inmiddels zijn we bezig met de realisatie van een LNG-tankstation op, of bij de bloemenveiling. Daarvoor was een minimum aantal (bio-)LNG trucks nodig, dat hebben de transporteurs door de overeenkomst met Volvo Trucks gerealiseerd." Zowel bij FloraHolland als de individuele transporteurs is duurzaamheid een belangrijk thema, waarbij het verkleinen van de CO2-uitstoot past in het brede beleid van de sector. "In de sierteeltsector wordt bovendien steeds vaker gereden met ecocombi's (of LZV - lange zware voertuigen) die 50% meer kunnen beladen. Dit verlaagt de druk op het wegennet en de CO2-uitstoot. De Volvo FM Methaan-Diesel, met een vermogen van 460 pk is geschikt als ecocombi."