Hub & Spoke versus de werkwijze van Greenport Logistics beoordeeld met een 9!
Het bundelen van transport door de negen partners van Greenport Logistics is onder een universitair vergrootglas gelegd door studente Kelly de Wit. Haar afstudeeropdracht - die beoordeeld werd met een 9 - viel ook bij de hoogleraren van de Rijksuniversiteit Groningen in de smaak. De grenzen tot waar het Hub & Spoke effectief en efficiënt is en vanaf waar het zinvoller is om met de lijndienst een collectie onderweg te maken is ‘hot topic’.
Dinsdag 10 mei jongstleden studeerde Kelly de Wit af aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de faculteit Technische Bedrijfskunde. Op die dag verdedigde zij met succes haar afstudeeronderwerp “Hub & Spoke vs. Collection on Wheels in a Consolidation Network”. Kelly heeft dit afstudeeropdracht uitgevoerd bij en in opdracht van Greenport Logistics. Zij is daarbij begeleid door de Manager van Greenport Logistics.
Het onderwerp van het onderzoek is de werkwijze van Greenport Logistics. Greenport Logistics opereert in een logistiek netwerk met negen logistieke partners. Hierbij worden transporten gebundeld door de goederen te collecteren naar één depot van een van de partners om daarvandaan met volle wagens naar een ander depot te rijden. In vakjargon heet dit ‘Hub & Spoke’.
Hub & Spoke is geen onbekende term. Het Amerikaanse FedEx is hier mee begonnen en vrijwel alle systeemvervoerders als TNT en DHL werken volgens dit principe. Maar wat de afstudeeropdracht uniek maakt, is dat Kelly de grenzen heeft bepaald tot waar ‘Hub & Spoke’ effectief en efficiënt is en vanaf waar het zinvoller is om met de lijndienst een collectie onderweg te maken. Het zogenaamde ‘Collection on Wheels’. Alle adressen waar gecollecteerd zijn in een database gezet. Vervolgens is voor ieder adres uitgerekend bij welke grootte (het aantal Stapelwagens of Deense karren) eerst naar het depot gecollecteerd moet worden, of dat deze zending met de lijndienst opgehaald moet worden. Het ‘Expertsysteem’ dat zij hiermee heeft ontwikkeld bevat vele variabelen als laad- en lostijd, beladingsgraad, snelheid, afstand etcetera. Deze variabelen zijn allemaal afgestemd met de operationele mensen.
Het ontwikkelde expertsysteem is een gereedschap voor de planningsafdeling om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Uniek aan het systeem is dat Kelly de data vertaald heeft naar kleuren op de landkaart. De legenda geeft de omslagpunten aan (Hub & Spoke versus Collection on Wheels). De planners beslissen op basis van de kleur in plaats van op een getal. Greenport Logistics is zeer tevreden over de resultaten van het afstudeerwerk. De Universiteit heeft haar tevredenheid uitgesproken door haar afstuderen honoreren met een 9.