‘Premier Rutte erkent de uitdagingen in de Transport & Logistiek sector, dat is positief’
Premier Mark Rutte bracht onlangs een bezoek aan De Winter Logistics (DWL) in Honselersdijk. Hij liet zich bijpraten over de alsmaar veranderende situatie in een van zijn aandachtsgebieden: de Transport en Logistiek-sector. In het hart van de sierteelt maakte de premier kennis met de bijzondere uitdagingen waarmee het bedrijf dagelijks te maken heeft.
Premier Rutte roemde tijdens zijn bezoek de rol van De Winter Logistics, in een sector waarin alles ‘sneller, vaker en vlugger’ moet. “De fijnmazigheid in de sierteelt gaat gepaard met kortere doorlooptijden, waardoor steeds meer druk op de sector ontstaat. Alleen de meest innovatieve en sterke spelers kunnen in deze ontwikkeling mee. De Winter Logistics is er daar een van en dat vind ik een compliment waard. Het bedrijf heeft niet alleen oog voor de eigen belangen, maar laat ook die van de gehele keten – kwekers, exporteurs en hun samenwerkingspartners – zwaar wegen. Dat spanningsveld vraagt een voortdurende ontwikkeling van de bedrijfsorganisatie en De Winter heeft mede dankzij deze ontwikkeling zelfs de TLN Ondernemersprijs 2016 gewonnen. Een prachtige erkenning, lijkt me”, aldus minister-president Rutte.
Naast alle loftuitingen aan het adres van De Winter Logistics was er tijdens het bezoek van premier Rutte op diens eigen verzoek plaats voor het benoemen van enkele grote uitdagingen in de sector. Bijvoorbeeld de ontsluiting van het Westland richting de mainports Schiphol en de Rotterdamse Havens. Ondanks het nieuwe stuk A4 en de verbreding van de A4 richting Amsterdam is het fileleed enorm toegenomen. De Bereikbaarheidsvisie Greenport Westland is om die reden overhandigd aan de premier. Daarnaast werd het vraagstuk rond de LZV (Lange Zware Voertuigen) en de internationale regelgeving besproken. In Nederland is deze vorm van vrachtvervoer wel en bijvoorbeeld in Duitsland niet toegestaan. Zo gebeurt het dus dat een Nederlandse LZV vlak voor de grens met Duitsland op een parkeerplaats de helft van de vracht moet afkoppelen, om in twee keer te gaan lossen op de veiling Rhein-Maas in Herongen, twee kilometer verderop. Een nachtmerrie op het gebied van duurzaamheid, de doorlooptijd maar ook van kosten.
Verder is er de problematiek op de arbeidsmarkt. Het wordt al zichtbaar dat er tekorten komen op het gebied van chauffeurs, maar ook van hoogopgeleide professionals. Ook de wet WGA (Wet Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten) en de Wet Werk en Zekerheid is de ondernemers een doorn in het oog. Het risico om medewerkers in dienst te nemen wordt eigenlijk gewoon te hoog. Juist dat was niet beoogd binnen het huidige kabinet.
Huiswerk dus voor premier Rutte en zijn ministers. Marianne en Eric de Winter zijn benieuwd wat daaruit voort zal komen: “Het is goed dat deze mensen op dit niveau naar praktijkvoorbeelden zoeken, in plaats van uit te gaan van papieren onderzoeken. De premier was werkelijk geïnteresseerd in de problematiek, dat is positief. Sowieso is het erg leuk om iemand als premier Rutte te mogen ontvangen. Zo’n man werkt van zeven uur ’s morgens tot elf uur ’s avonds en vindt dan toch nog tijd om ons een bezoek te brengen en daar ook echt werk van te maken. Dat vinden wij bijzonder.”